Dá sa žiť inak

Návyky úspešných

Pridaj komentár

Normálne si novoročné predsavzatia nedávam, no tento rok som si dala hneď niekoľko. Začala som o nich premýšľať začiatkom decembra, kedy som rekapitulovala uplynulý rok a premýšľala o budúcnosti. Najdôležitejšie pre mňa bolo začať s ich dodržiavaním hneď a nečakať na 1. januára. Napríklad záväzok, že budem bojovať so strachom a lenivosťou (jedna z podôb je, že využijem každú príležitosť si zašoférovať). Dali ste si nejaké záväzky? Myslíte si, že ich dodržíte?

Tento týždeň som sledovala webinár o tom, prečo novoročné predsavzatia väčšine ľudí nefungujú. Celkom praktický. Pavel Říha, ktorý webinár viedol pokladal otázky, na ktoré sme si mali okamžite odpovedať. Pripravil na to dokonca pracovný zošit “Mapa zmeny”.

Jedna z úloh znela: “Zamyslite sa nad návykmi, ktoré robíte automaticky.”

Asi preto, že predtým hovoril o tom, čo nás limituje som sa zamerala na negatívne návyky. V “mape” bolo na odpoveď vyčlenených 9 koloniek. Postupne som vyplnila všetky. Až keď som sa k mape vrátila neskôr a prečítala som si ju, všimla som si nápadnej podobnosti medzi všetkými návykmi, ktoré som si poznamenala. Uvedomila som si, že sú tam iba dva návyky. Respektíve dva návyky, ktoré mi chýbajú – Dávať na prvé miesto to najdôležitejšie (nie to, čo najviac horí) a Pravidelne dobíjať baterky (venovať sa prevencii a nie hasiť).

To sú dva zo 7 návykov skutočne efektívny ľudí podľa Stephana Coveyho. A tak som vzala do ruky túto svoju obľúbenú knihu a znova si prechádzam jednotlivé návyky. Začala som návykom 7: Ostrenie píly.

Je fajn si občas zameditovať nad návykmi, ktoré riadia náš život. Pre mňa bolo veľmi prínosné si uvedomiť, ktoré nové návyky mi pomôžu robiť veci efektívnejšie.

Ďalšie veľmi užitočné uvedomenie prišlo, keď Pavel hovoril o tzv. špirále úspechu a špirále neúspechu. Tie vysvetľujú princíp toho, prečo bohatí bohatnú a chudobní sú na tom stále horšie a to vo všetkých oblastiach.

spirala neuspechu spirala uspechu

Prvým krokom, ktorý musíme urobiť, aby sme vyšli zo špirály neúspechu a roztočili špirálu úspechu je naše presvedčenie. Potrebujeme nadobudnúť absolútnu istotu, že stanovený cieľ sa nám podarí dosiahnuť. Existuje škola návykov, kde sa prakticky naučíte budovať nové návyky. Získate tým nielen novú schopnosť ale zároveň pocit víťaza. Ten vás posunie zo špirály neúspechu na špirálu úspechu. Pavla, ktorý školu vedie síce nepovažujem za najlepšieho rečníka (vadí mi trochu jeho prejav), na druhej strane už viem, že myšlienky, ktoré zdieľa, stoja za to…

Roztrieštenie pozornosti je môj ďalší problém. Nie iba Pavel radí zamerať sa vždy iba na jednu vec. Nie je nutné vybrať predsavzatie / návyk s najvyššou prioritou, pretože to môže byť niekedy záludné. Pre niečo sa rozhodnete, začnete, a v tom vás napadne, že niečo iné, je vlastne dôležitejšie a mali by ste pracovať na tom. Je vám to povedomé? Ja sa v tom poznávam 🙂 Takže, nepotrebujeme nutne začať s najvyššou prioritou, pretože vytvorenie návyku nám potrvá 30 dní a potom môžeme prejsť na ďalší. Dôležité je sa rozhodnúť, začať na ňom pracovať a vytrvať, aj keď medzitým zistíme, že dôležitejšie je niečo iné. Proste vytrvajme!

  1. Dajte si pár minút a napíšte, ktorých 5 návykov vám komplikuje život.
  2. Teraz napíšte 5, ktoré by vám pomohli posunúť sa tam, kde chcete byť.
  3. A teraz si vyberte jeden, ktorý spôsobí najväčšiu zmenu. Alebo ešte lepšie. Vyberte si ten, ktorý bude najjednoduchšie si vybudovať.

Ak ste si dali predsavzatie, že sa zbavíte nejakého zlozvyku potom vedzte, že to nejde. Každý zlozvyk, musí byť nahradený novým návykom. Dôležité je si zvoliť taký, ktorý vhodne zaplní prázdny priestor. A to ako na strane spúšťača (napríklad situácia – niekto ma nahnevá), tak na strane úžitku, ktorý vám konkrétna činnosť (napr. krik / fajčenie / okusovanie nechtov…) prináša (napr. upokojenie).

Mám pre vás výzvu. Venujte sa zvolenému predsavzatiu / návyku nasledujúcich 30 dní. Čo na to potrebujete?

  1. Napísať si, aká je vaša motivácia
  2. Plán – kedy budete činnosť vykonávať
  3. Mať záložný plán pre krízové okamžiky
  4. Upraviť svoje prostredie tak, aby podporovalo váš nový návyk (napr. zmeniť spoločnosť)
  5. Zverejniť svoj záväzok
  6. Sledovať svoje pokroky – každý večer si odškrtávať v pripravenom pláne, že sa vám to podarilo, prípadne, že sa vám to dnes nepodarilo a prečo. Ak raz vynecháte, nehnevajte sa na seba, ale
  7. Nikdy nesmiete vynechať dvakrát po sebe!

Veľa šťastia! Marta 🙂

Zdroj obrázkov: Webinár Pavla Říhy Mapa změny 2014. Pavel, okrem iného, prekladá inšpiratívne stránky Lea Babauty: Zenhabits.cz

————————–

DODATOK 20.1.2015

Dnes som natrafila na článok o knihe Petra Ludwiga: Konec prokrastinace.smycka prokrastinace

prokrastinacePíše tiež o budovaní návykov a potrebe robiť radšej malé kroky ale každý deň.

Súčasťou knihy je i tzv. Buzer-lístok, kde si máte zaznamenať svoj postup pri budovaní návyku a ešte niekoľko bonusov. A najlepšie na tom je, že si ich môžete voľne stiahnuť tu: www.konec-prokrastinace.cz/pro-ctenare/. Neviem nakoľko užitočné vám budú ostatné bonusy bez prečítania knihy, ale buzer-lístek sa môže hodiť. Aspoň ako inšpirácia 🙂

P.S. “Smyčka prokrastinace” nápadne pripomína “špirálu neúspechu.”

Zdroj obrázkov: www.konec-prokrastinace.cz

 

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s